Οι εμβληματικοί ήχοι του Gilmour
Ο ήχος της κιθάρας του David Gilmour είναι εξίσου εμβληματικός με τη μουσική των Pink Floyd—συναισθηματικός, αιθέριος και γεμάτος υφή. Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσουμε να σας καθοδηγήσουμε σε μια εις βάθος εξερεύνηση της αλυσίδας ενισχυτών και εφέ πίσω από μερικούς από τους πιο θρυλικούς ήχους του Gilmour—από το Meddle μέχρι το The Wall—και να σας δείξουμε πώς να τους προσεγγίσετε με εξοπλισμό που μπορείτε πραγματικά να βρείτε σήμερα στο site μας, musicpower.gr. Όπως πάντα, δεν ισχυριζόμαστε ότι μπορούμε να αναπαράγουμε επακριβώς το διάσημο και πολύπλοκο rig του Gilmour. Οι Pink Floyd ήταν, εξάλλου, ένα από τα μεγαλύτερα συγκροτήματα στον κόσμο, χρησιμοποιώντας μερικά από τα καλύτερα στούντιο με κορυφαίους μηχανικούς ήχου και custom εξοπλισμό στην ιστορία της μουσικής. Όμως με τη βοήθεια της έρευνας που κάναμε και μερικών καλά επιλεγμένων πεταλιών, μπορούμε να πλησιάσουμε στο πνεύμα αυτών των ήχων—είτε πρόκειται για fuzzed-out sustain, modulation ή delay.
Δέστε τις ζώνες σας, το ταξίδι μας ξεκινά.
1. Η Εξίσωση του Τόνου
F² + D² = S² (Fuzz + Delay = Επικό Sustain που διαρκεί για πάντα)
Η εξίσωση του τόνου F² + D² = S² εκφράζει με χιουμοριστικό αλλά εύστοχο τρόπο τη μαγεία του ήχου στην ηλεκτρική κιθάρα: Fuzz στο τετράγωνο συν Delay στο τετράγωνο ισοδυναμούν με Επικό Sustain στο τετράγωνο — έναν τόνο που δεν σβήνει ποτέ, αλλά συνεχίζει να αιωρείται στον αέρα σαν ηλεκτρικό όνειρο. Αυτή η “εξίσωση” δεν είναι μαθηματικά αυστηρή, αλλά ηχητικά ακριβής: όταν ο πλούτος του fuzz και οι επαναλήψεις του delay συνδυάζονται σωστά, δημιουργούν έναν ήχο τόσο γεμάτο και διαρκή, που μοιάζει να κρατά για πάντα.
Για να πετύχουμε αυτόν τον εμβληματικό ήχο στο σόλο του “Echoes”, συνδυάσαμε ένα Analogman BC108 SunFace (το αγαπημένο Silicon Fuzz Face του Gilmour) με ένα T-Rex Binson Echorec — μια σύγχρονη εκδοχή της αναλογικής μονάδας delay με ταινία που χρησιμοποιούσε ο Gilmour για να δημιουργεί στροβιλιστικά, ρυθμικά echoes. Μέσα από τον modded Hiwatt ενισχυτή του, το αποτέλεσμα είναι εκείνο το αδιαμφισβήτητα αιθέριο sustain που θα αντιχεί στα αυτιά μας για πάντα.
Οι επιλογές σου:
Fuzz: DUNLOP FFM1 Silicon Fuzz Face Mini
Delay: BOSS RE-2 Space Echo, MXR M169 Carbon Copy Analog Delay
2. Καθαροί Ήχοι με Modulation
Οι καθαροί ήχοι με modulation (όπως chorus,tremolo ή phaser) προσθέτουν κίνηση και βάθος στον τόνο χωρίς να αλλοιώνουν τη διαύγειά του. Ένα καθαρό σήμα, εμπλουτισμένο με απαλή κυματομορφή modulation, αποκτά έναν σχεδόν “υγρό” χαρακτήρα — σαν να αναπνέει μέσα στον χώρο. Ιδανικό για ατμοσφαιρικά περάσματα, αρπίσματα ή dream-pop ηχοτοπία, αυτός ο συνδυασμός δημιουργεί ένα ηχητικό αποτέλεσμα που είναι ταυτόχρονα κρυστάλλινο και μαγικά ρευστό.
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία του ήχου του David Gilmour είναι οι καθαροί, γυαλιστεροί τόνοι με πλούσιο modulation — ιδανικοί για αρπίσματα και ατμοσφαιρικά περάσματα. Για να πλησιάσουμε αυτόν τον ήχο, χρησιμοποιήσαμε ένα MXR M68 UniVibe Chorus – Vibrato για διακριτικό stereo chorus και έναν MXR M101 Phase 90 για phasing με αέρινη υφή. Ο συνδυασμός αυτών, σε έναν καθαρό ενισχυτή τύπου Hiwatt ή σε κάποιον combo με headroom, δίνει τον χαρακτηριστικό “liquid” καθαρό ήχο που ακούμε σε κομμάτια όπως “Shine On You Crazy Diamond” ή “Breathe”.
3. Χαρούμενα ατυχήματα
Έχεις βάλει ποτέ τα καλώδιά σου ανάποδα; Λοιπόν, ο Gilmour το έκανε επίτηδες. Όταν συνδέσεις ένα wah-wah ανάποδα το πετάλι δεν λειτουργεί όπως προβλέπεται και το αποτέλεσμα είναι εντελώς απρόβλεπτο. Αντί για το χαρακτηριστικό φίλτρο wah, παράγει έναν ήχο που μπορεί να είναι “σπασμένος” ή ακόμα και εντελώς σιωπηλός, ανάλογα με το κύκλωμα του πεταλιού. Σε κάποιες περιπτώσεις δημιουργούνται περίεργες φασικές αλληλεπιδράσεις και glitchy συμπεριφορές που μπορεί να έχουν καλλιτεχνικό ενδιαφέρον, ειδικά για noise ή experimental μουσική. Δεν είναι σχεδιασμένο για τέτοια χρήση, αλλά μπορεί να γίνει εργαλείο για sonic εξερευνήσεις.
Χρησιμοποιώντας ένα Wah με ανάποδη την κατεύθυνση του σήματος, δημιούργησε ένα άγριο, ουρλιαχτό εφέ που χρησιμοποιήθηκε στο “Echoes.” Είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα ότι μερικοί από τους καλύτερους ήχους προέρχονται από πειραματισμό και μόνο.
Οι επιλογές σου:
4. Το μαγικό delay
Το μαγικό delay είναι κάτι περισσότερο από απλή επανάληψη του σήματος — είναι ο τρόπος με τον οποίο ο ήχος αποκτά βάθος, συναίσθημα και αίσθηση χώρου. Από διακριτικές σκιές πίσω από κάθε νότα, μέχρι παλλόμενους τοίχους ηχούς που χτίζουν ολόκληρα ηχοτοπία, το delay μεταμορφώνει το παίξιμο σε εμπειρία. Είτε πρόκειται για ένα slapback σε στυλ rockabilly, είτε για ατελείωτα ambient trails, το delay προσθέτει τη “μαγεία” που κάνει κάθε φράση να ζει λίγο παραπάνω απ’ όσο κρατά μια νότα — σαν να μην θέλει να τελειώσει ποτέ.
Μέχρι την εποχή του The Wall, ο Gilmour είχε αγκαλιάσει το ψηφιακό delay και την στρωματοποίηση του ήχου με μεγάλη ακρίβεια. Το “Run Like Hell” περιλαμβάνει καλπάζοντα riffs φιλτραρισμένα με delay τύπου Boss DD-3, flanger από Electric Mistress, και ελαφριά συμπίεση μέσω του MXR M102 DynaComp. Η ηχώ δεν επαναλαμβάνεται απλά, αλλά γίνεται αναπόσπαστο μέρος του ίδιου του κομματιού. Ο εξοπλισμός του Gilmour είναι θρυλικός, αλλά η πραγματική του υπογραφή είναι η αίσθηση του. Δεν έχει να κάνει μόνο με το τι υπάρχει πάνω στην πεταλιέρα—αλλά με το πώς παίζεις μέσα από αυτήν.
Δες τη συλλογή μας από εφέ για κιθάρα και μπες στο musicpower.gr για να βρεις τη δική σου εκδοχή αυτών των κλασικών ήχων.. και μην ξεχνάς το πιο σημαντικό είναι ο πειραματισμός και η δοκιμή. Γι’αυτό τον λόγο θα βρεις μία τεράστια ποικιλία από πεταλάκια για κιθάρα στο φυσικό μας κατάστημα στην Κατερίνη, στην οδό Τερζοπούλου 41. Σε περιμένουμε να τα δοκιμάσεις και να μοιραστούμε μαζί σου μία μοναδική εμπειρία.